Att ha trötta binjurar (och sluta dricka kaffe…)

Eftersom jag de senaste månaderna fått plågsamma besvär med cystor på äggstockarna till följd av hormonell obalans har jag börjat undersöka vad jag själv kan göra åt saken. Sjukvården vill nämligen snabbmedicinera med p-piller för att få en jämn hormonbalans men jag vet att 1) jag blir deprimerad av p-piller och 2) besvären bara skulle komma tillbaka när jag slutar.

Trots att jag berättat för mina läkare att jag har utmattningssyndrom var det ingen som gjorde en koppling mellan besvären. Jag fick fråga: ”Kan det här bero på stress?”. Samtliga läkare har vid olika sammanhang funderat och sagt: ”Ja….”

En sak som jag nu har lärt mig är att utmattningssyndrom ofta hänger ihop med försvagade binjurar. Binjurarna sitter ovanför njurarna och är ungefär lika stora som valnötter. Deras uppgift är att utsöndra över 50 olika hormoner som kroppen behöver för att överleva. Det är också här stresshormonet kortisol frigörs, kroppens naturliga antiinflammatoriska medel, som reducerar stress och inflammationer.

När vi under lång tid utsätts för stress, så väl fysisk som psykisk, får vi en hög frisättning av kortisol som tär på binjurarna. Till slut orkar de inte längre med. Följden blir att vi kan få svårt att vakna på morgonen, sova dåligt eller vara trötta även om vi sover, få ont i kroppen, få värre PMS, lägre sexlust, bli deprimerade, yra och svaga.

När binjurarna är utmattade är det inte bara kortisolet som minskar. Även andra hormoner som testosteron, östrogen och progesteron rubbas. Så klart påverkas även reproduktionsorganen av detta!

OCH: Det är inte bara utbrända personer som kan ha utmattade binjurar. Många människor kan gå runt och känna av vissa symptom utan att de kraschat in i en vägg.

Så vad kan man göra åt det? I mångt och mycket handlar det om att förändra sin livsstil: mindre stress, mer harmoni.

  • Ta bort onödig stress: skapa sunda relationer utan konflikter, ta tag i jobbiga saker som stressar dig och lämna dem bakom dig, minska kraven, byt jobb etc.
  • Sov ordentligt, och stäng av dator, teve och telefon en bra stund innan läggdags.
  • Rör på dig – men inte för hårt, du ska känna dig stark och pigg efteråt. En promenad eller yoga kanske är det bästa ett tag.
  • Ät regelbundet och dra ner på sockret. Tricket är att undvika för högt blodsocker eftersom binjurarna då får jobba för att minska insulinpåslaget. Hellre flera mellanmål och mindre portioner.
  • Meditation/avslappning/mindfulness – vad som än får dig att stanna upp i nuet, djupandas och bli mer närvarande i din kropp.
  • Slopa koffeinhaltiga drycker, såväl kaffe och te som coca cola och energidrycker. Koffein är ett psykoaktivt centralstimulerande preparat (precis som kokain…) som även finns i ämnet teobromin som finns i kakao. När du får i dig koffein är den uppiggande känslan detsamma som ett stresspåslag för kroppen, vilket belastar binjurarna. (En kopp kaffe kan stimulera binjurarna i upp till 18 timmar, enligt binjurar.se

För fler åtgärder, se lästipsen nedan.

Jag hade redan börjat jobbat på flera av ovanstående punkter innan jag fick veta allt det här. Men kvar står kaffet, vilket helt ärligt känns lite tufft. Varje kväll när jag går och lägger mig ser jag fram emot att vakna och få dricka  kaffe. Jag dricker bara en kopp om dagen och den njuter jag verkligen av. Mitt kaffe är starkt och eftersom jag gillar moccalatte blandar jag alltid ner kakao, socker och mjölk i det. Inte en toppkombo om man vill låta binjurarna vila, alltså.

Men just nu känner jag inte att jag har råd att fortsätta. Jag vill testa och se om det blir någon skillnad. Kanske jag kan fortsätta med min kaffestund på morgonen när jag är starkare igen. Tills dess hoppas jag att min kropp ska bli mer balanserad, att tröttheten ska släppa, och framförallt att hormonerna ska komma i fas så att jag slipper smärtorna i magen.

LÄSTIPS:

 

Annonser

One thought on “Att ha trötta binjurar (och sluta dricka kaffe…)

  1. Hej, snubblade över din blogg när jag googlade på sambandet mellan utmattning och förvärrad-pms. Vad glad jag är att jag hamnade just här! Det var så otroligt skönt att få läsa allt du tänker och reflekterar över, samt att få vara en del av din resa. Jättetack för att du delar med dig, och sätter ord på allt som är så svårt. Det är otroligt skönt att få känna att jag inte är ensam i allt som ett utmattningssyndrom innebär.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s